ما، هوای پاک و آب سالم
 
نویسندگان
لینک دوستان
لینکی ثبت نشده است
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است

وجود فلوراید در آب شرب؛ مناسب یا مضر؟

شایع‌ترین بیماری در انسان‌ها سرماخوردگی است؛ اما شاید عجیب باشد اگر بدانید که پوسیدگی دندان بعد از سرماخوردگی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

فلوراید چیست؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، از ماده‌ای به نام فلوراید استفاده می‌کنند که یکی از روش‌های استفاده‌ی آن فرآیند اضافه کردن فلوراید به آب شرب عمومی است.

گزارش مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا نشان می‌دهد که در حال حاضر دو سوم از مردم این کشور از منابع آبی حاوی فلوراید استفاده می‌کنند.

همچنین در اکثر شهرهای ایران فرآیند اضافه سازی فلوراید به آب نیز انجام می‌شود.

از طرفی فلوئور از جمله عناصر آب می‌باشد که در غلظت های کم ضرورت داشته و در غلظت‌های زیاد زیان آور است؛

اما فلوراید یک ترکیبی یونی و حاوی عنصر واکنش‌پذیر فلوئور است که در بسیاری از سنگ‌ها یافت می‌شود.

حدود 90 درصد فلوراید افزوده شده به منابع آب آشامیدنی عمومی از «سیلیکوفلوراید» بدست می‌آید.

فلوراید با چسبیدن به مینای دندان آن را در مقابل باکتری‌ها مقاوم‌تر می‌سازد اما در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نشود می‌تواند به مشکلات جدی از جمله عفونت لثه منجر شود و به فک آسیب بزند.


مخالفان و موافقان اضافه کردن فلوراید به آب

اضافه کردن ماده فلوراید به منابع آب مصرفی همواره مخالفان و موافقانی داشته است.

موافقان افزودن این ماده به آب آشامیدنی معتقدند که این شیوه می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها بکاهد.

مخالفان افزودن این ماده شیمیایی به آب نیز می‌گویند که با افزودن فلوراید به آب، میزان مصرف آن قابل کنترل نیست چون بدون شک برخی افراد ممکن است از طریق مصرف آب زیادتر، فلوراید بیشتری نیز دریافت کنند.

بعلاوه میزان بیش از حد فلوراید در آب باعث می‌شود تا دندان‌ها دچار تغییر رنگ شدید شوند.

همچنین استعمال در غلظت‌های بالا می‌تواند سمی و مضر باشد اما در صورتی که حد تعادل در مصرف آن رعایت شود برای سلامت دندان‌ها مفید است.

بهترین راه استفاده از فلوراید

واقعیت دیگری نیز وجود دارد که افزایش فلوئور به آب 56% و افزایش آن به خمیر دندان 22% پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

بنابر این یکی از روش های سیستمیک در تأمین فلوراید بدن که مناسب ترین و ایده آل ترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌باشد، افزودن فلوراید به آب آشامیدنی اما در محدوده بهینه ppm 0.7 تا 1.2 بر حسب آب و هوا و فصل های گرم یا سرد منطقه است.

وجود فلوراید در آب شرب؛ مناسب یا مضر؟

عوارض فلوراید

همانطور که اشاره شد تجاوز از حد مجاز خطرات جدی برای سلامتی مخصوصا کودکان دارد.

زیبایی دندان ها از بین رفته، منظره‌ی عمومی آنها به خطر می افتد و شفافیت و براقی آنها نابود می‌شود، رشد استخوان‌ها به ویژه در کودکان لطمه می‌بیند، استخوان‌های کودک خمیده شده و قوز در می‌آید و دشواری حرکت را سبب می‌شود البته این عوارض در افراد بالغ نیز مشاهده شده است.

میزان فلوراید آب آشامیدنی در شهرهای ایران

تحقیقات مراکز معتبر علمی و دانشگاهی در ایران نشان می‌دهد که ضرورت کم یا زیاد کردن فرآیند افزودن فلوراید به آب شهری در شهرهایی نظیر قم، کرج، سیستان و بلوچستان، مشهد (خراسان رضوی)، اصفهان، سمنان و تهران نیازمند استاندارد سازی متناسب با میزان فلوراید موجود در آب شرب این شهرها است.


آب فلوراید دار شده برای نوزادان مناسب نیست

همواره والدین در مورد استفاده از آب فلوراید دار شده برای درست کردن شیر خشک نگران هستند.

تمامی شیر خشک‌هایی که در استرالیا فروخته می‌شوند، میزان بسیار کمی، کمتر از مقدار آستانه ۱۷ میکروگرم، فلوراید دارند.

بنابراین درست کردن شیر خشک با آب فلوراید دار شده‌ی لوله کشی در غلظت‌های ۰.۶-۱.۱ قسمت در میلیون بی خطر است و موجب فلوئورسیز دندانی نمی شود.

همچنین مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد افزایش غلظت فلوراید موجود در آب شرب در چین و سایر نقاط جهان با کاهش ضریب هوشی کودکان در این مناطق ارتباط جدی دارد.

چگونه فلوراید آب را از بین ببریم؟

با توجه به مطالبی که تاکنون باهم مرور کردیم به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن تفاوت اقلیم، آب و هوا، منابع تامین آب و میزان فلوراید در خمیردندان بایستی اندازه‌ی استاندارد میزان مصرفی آن، مخصوصا در کودکان همواره کنترل و بررسی گردد.

تکنولوژی مراقبت از سلامت آب که اکنون در بیش از 60 کشور جهان در حال استفاده است، این کنترل و بررسی را بر عهده گرفته است تا والدین با خاطری آسوده مراقب سلامت خانواده باشند.

آب پاکیو٬ آب سالم٬ آب شهری٬ از کجا آب میخوره٬ اسنواکووی٬اصفهان٬ پوسیدگی٬ تصفیه آب خانگی٬ تکنولوژی مراقبت از سلامت آب٬ تهران٬ خمیر دندان٬دندان٬ رشد٬ زیبایی٬سرماخوردگی٬ شایع‌ترین بیماری٬شیر خشک٬ عوارض فلوراید٬فلوراید٬ قم٬ کرج٬ کودک٬ ماده شیمیایی٬ مراقبت از کودک٬مشهد٬ نوزاد

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۸:۵۵ ] [ snowa coway ]
[ ]
.: Weblog Themes By nasrblog :.

درباره وبلاگ

مردم باید هم به آب سالم دسترسی داشته باشند و هم از هوای سالم برخوردار باشند، به دلیل ناهنجاری های زیست محیطی، مردم ایران از هوای پاک که ابتدایی ترین حقوق شهروندی است، محروم مانده اند. کاهش نزولات جوی، افزایش گرمای هوا و مهم تر از همه، استفاده نادرست از آب آشامیدنی، دلایلی است که دست به دست هم داده تا چنین شرایطی را شاهد باشیم.
موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب