ما، هواي پاك و آب سالم
 
نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است

وجود فلورايد در آب شرب؛ مناسب يا مضر؟

شايع‌ترين بيماري در انسان‌ها سرماخوردگي است؛ اما شايد عجيب باشد اگر بدانيد كه پوسيدگي دندان بعد از سرماخوردگي جايگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

فلورايد چيست؟

براي جلوگيري از پوسيدگي دندان، از ماده‌اي به نام فلورايد استفاده مي‌كنند كه يكي از روش‌هاي استفاده‌ي آن فرآيند اضافه كردن فلورايد به آب شرب عمومي است.

گزارش مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا نشان مي‌دهد كه در حال حاضر دو سوم از مردم اين كشور از منابع آبي حاوي فلورايد استفاده مي‌كنند.

همچنين در اكثر شهرهاي ايران فرآيند اضافه سازي فلورايد به آب نيز انجام مي‌شود.

از طرفي فلوئور از جمله عناصر آب مي‌باشد كه در غلظت هاي كم ضرورت داشته و در غلظت‌هاي زياد زيان آور است؛

اما فلورايد يك تركيبي يوني و حاوي عنصر واكنش‌پذير فلوئور است كه در بسياري از سنگ‌ها يافت مي‌شود.

حدود 90 درصد فلورايد افزوده شده به منابع آب آشاميدني عمومي از «سيليكوفلورايد» بدست مي‌آيد.

فلورايد با چسبيدن به ميناي دندان آن را در مقابل باكتري‌ها مقاوم‌تر مي‌سازد اما در صورتي كه پوسيدگي دندان درمان نشود مي‌تواند به مشكلات جدي از جمله عفونت لثه منجر شود و به فك آسيب بزند.


مخالفان و موافقان اضافه كردن فلورايد به آب

اضافه كردن ماده فلورايد به منابع آب مصرفي همواره مخالفان و موافقاني داشته است.

موافقان افزودن اين ماده به آب آشاميدني معتقدند كه اين شيوه مي‌تواند از پوسيدگي دندان‌ها بكاهد.

مخالفان افزودن اين ماده شيميايي به آب نيز مي‌گويند كه با افزودن فلورايد به آب، ميزان مصرف آن قابل كنترل نيست چون بدون شك برخي افراد ممكن است از طريق مصرف آب زيادتر، فلورايد بيشتري نيز دريافت كنند.

بعلاوه ميزان بيش از حد فلورايد در آب باعث مي‌شود تا دندان‌ها دچار تغيير رنگ شديد شوند.

همچنين استعمال در غلظت‌هاي بالا مي‌تواند سمي و مضر باشد اما در صورتي كه حد تعادل در مصرف آن رعايت شود براي سلامت دندان‌ها مفيد است.

بهترين راه استفاده از فلورايد

واقعيت ديگري نيز وجود دارد كه افزايش فلوئور به آب 56% و افزايش آن به خمير دندان 22% پوسيدگي دندان را كاهش مي دهد.

بنابر اين يكي از روش هاي سيستميك در تأمين فلورايد بدن كه مناسب ترين و ايده آل ترين روش پيشگيري از پوسيدگي دندان مي‌باشد، افزودن فلورايد به آب آشاميدني اما در محدوده بهينه ppm 0.7 تا 1.2 بر حسب آب و هوا و فصل هاي گرم يا سرد منطقه است.

وجود فلورايد در آب شرب؛ مناسب يا مضر؟

عوارض فلورايد

همانطور كه اشاره شد تجاوز از حد مجاز خطرات جدي براي سلامتي مخصوصا كودكان دارد.

زيبايي دندان ها از بين رفته، منظره‌ي عمومي آنها به خطر مي افتد و شفافيت و براقي آنها نابود مي‌شود، رشد استخوان‌ها به ويژه در كودكان لطمه مي‌بيند، استخوان‌هاي كودك خميده شده و قوز در مي‌آيد و دشواري حركت را سبب مي‌شود البته اين عوارض در افراد بالغ نيز مشاهده شده است.

ميزان فلورايد آب آشاميدني در شهرهاي ايران

تحقيقات مراكز معتبر علمي و دانشگاهي در ايران نشان مي‌دهد كه ضرورت كم يا زياد كردن فرآيند افزودن فلورايد به آب شهري در شهرهايي نظير قم، كرج، سيستان و بلوچستان، مشهد (خراسان رضوي)، اصفهان، سمنان و تهران نيازمند استاندارد سازي متناسب با ميزان فلورايد موجود در آب شرب اين شهرها است.


آب فلورايد دار شده براي نوزادان مناسب نيست

همواره والدين در مورد استفاده از آب فلورايد دار شده براي درست كردن شير خشك نگران هستند.

تمامي شير خشك‌هايي كه در استراليا فروخته مي‌شوند، ميزان بسيار كمي، كمتر از مقدار آستانه ۱۷ ميكروگرم، فلورايد دارند.

بنابراين درست كردن شير خشك با آب فلورايد دار شده‌ي لوله كشي در غلظت‌هاي ۰.۶-۱.۱ قسمت در ميليون بي خطر است و موجب فلوئورسيز دنداني نمي شود.

همچنين مطالعات دانشمندان نشان مي‌دهد افزايش غلظت فلورايد موجود در آب شرب در چين و ساير نقاط جهان با كاهش ضريب هوشي كودكان در اين مناطق ارتباط جدي دارد.

چگونه فلورايد آب را از بين ببريم؟

با توجه به مطالبي كه تاكنون باهم مرور كرديم به نظر مي‌رسد با در نظر گرفتن تفاوت اقليم، آب و هوا، منابع تامين آب و ميزان فلورايد در خميردندان بايستي اندازه‌ي استاندارد ميزان مصرفي آن، مخصوصا در كودكان همواره كنترل و بررسي گردد.

تكنولوژي مراقبت از سلامت آب كه اكنون در بيش از 60 كشور جهان در حال استفاده است، اين كنترل و بررسي را بر عهده گرفته است تا والدين با خاطري آسوده مراقب سلامت خانواده باشند.

آب پاكيو٬ آب سالم٬ آب شهري٬ از كجا آب ميخوره٬ اسنواكووي٬اصفهان٬ پوسيدگي٬ تصفيه آب خانگي٬ تكنولوژي مراقبت از سلامت آب٬ تهران٬ خمير دندان٬دندان٬ رشد٬ زيبايي٬سرماخوردگي٬ شايع‌ترين بيماري٬شير خشك٬ عوارض فلورايد٬فلورايد٬ قم٬ كرج٬ كودك٬ ماده شيميايي٬ مراقبت از كودك٬مشهد٬ نوزاد


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۸:۵۵ ] [ snowa coway ]
[ ۱ ]
.: Weblog Themes By nasrblog :.

درباره وبلاگ

مردم بايد هم به آب سالم دسترسي داشته باشند و هم از هواي سالم برخوردار باشند، به دليل ناهنجاري هاي زيست محيطي، مردم ايران از هواي پاك كه ابتدايي ترين حقوق شهروندي است، محروم مانده اند. كاهش نزولات جوي، افزايش گرماي هوا و مهم تر از همه، استفاده نادرست از آب آشاميدني، دلايلي است كه دست به دست هم داده تا چنين شرايطي را شاهد باشيم.
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
نظرسنجی
[#VoteTitle#]
[#VTITLE#]
     نتیجه
لینک های تبادلی
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب